Bok om sökmotoroptimering (SEO) – Guldläge på nätet

En bra bok om sökmotoroptimering.

Oavsett om man äger en webbshop, företagshemsida eller blogg så är det bra att förstå sig på sökmotorer som exempelvis Google. Boken är skriven av två personer som har lång erfarenhet av just detta ämne. Magnus Bråth och Michael Wahlgren har genom åren hjälpt åtskilliga företag att synas bättre på nätet.

Kallas även för SEO som är en akronym från engelskans ”Search Engine Optimization”, och på svenska kallas det för sökmotoroptimering.

Sökmotoroptimering för alla

Boken Guldläge på nätet: Sökmotoroptimering för alla ska vara en handbok för dig som vill lära dig  om sökmotoroptimering och dess inverkan på sökresultaten. När man skapar en blogg eller någon annan webbsida så är målet att den ska få besökare, driver man en butik på nätet är försäljning det man vill uppnå. Vi använder internet i en större utsträckning idag än för flera år sedan och vi söker ofta efter produkter eller tjänster i sökmotorer som Google istället för att besöka en vanlig butik. Därför är det extremt viktigt att synas för eventuella kunder som söker, det gäller att ha rätt rubrik, meta description, innehåll. Bilderna ska också vara optimerade för att en sökmotor ska uppfatta det som finns på sidan.

För att synas högt upp i sökresultaten så måste man agera och optimera sin sida. Gör man ingen sökmotoroptimering så har man heller inte någon chans att ta sig till toppen.

Bokens olika kapitel ser ut så här:

  • Analys – En bra grund är alltid stark att stå på. Därför är en analys av sökord och ekonomiska variabler viktigt inom sökmotoroptimering.
  • OnPage – Denna del handlar om att sökmotoroptimera själva webbsidan, bloggen, webbutiken med rubriker, meta-taggar, text och bilder. Men även länkstruktur och sidans uppbyggnad spelar in på hur bra man lyckas i sökresultaten. Man går också in på OnPage på enstaka sidor.
  • Länkstrategi – Detta tål att diskuteras och många som jobbar med sökmotoroptimering har olika åsikter. I boken berättar författarna att länkar är det som tar dig till toppen av sökresultaten tillsammans med övriga utförda delar. Men arbetet med länkar måste ske på ett speciellt sätt. Man går igenom olika länkar som är bra och även de som direkt kan skada din sida på nätet och dess positioner i sökresultatet.
  • Bra verktyg – Eftersom båda författarna har lång erfarenhet inom sökmotoroptimering så har de även testat många verktyg i sitt arbete. I avsnittet Bra verktyg så listas de som är användbara för att utöva bra sökmotoroptimering.
  • Ordlista – I slutet av boken finns en väldigt bra ordlista på ord som ofta förekommer inom sökmotoroptimering.

Detta var inte allt i sin helhet, det finns mycket mer att läsa i varje avsnitt. Vi skrapade bara på ytan lite för att ge en snabb överblick på innehållet. Boken är välskriven och går noga igenom alla delar på ett väldigt pedagogiskt sätt.

Är boken verkligen för alla?

Vi rekommenderar denna bok om sökmotoroptimering till personer och företag som kanske saknar en grundläggande kunskap om ämnet, är man van och har jobbat inom detta ser man ganska snabbt att det är information som man redan besitter. Boken är alltså inte för dig som redan har erfarenhet av sökmotoroptimering.

Har du precis startat eller funderar på att starta en webbbutik är denna bok ett absolut måste, även om du inte ska utföra all sökmotoroptimering själv så är det bra att ha koll på detta.

Boken kostar 199 kr som häftad. Här kan du köpa Boken Guldläge på nätet: Sökmotoroptimering hos Bokus.

Det finns även en digital, nedladdningbar variant för 134 kr.

Om du gillade det här boktipset får du gärna dela med dig. Länka gärna till inlägget eller startsidan.